STATUT

 

 

 

MŁODZIEŻOWEGO  OŚRODKA  SOCJOTERAPII  NR 3

 

„DOM NA TRAKCIE”

 

W  WARSZAWIE 

 

 


ROZDZIAŁ 1.

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

    

§ 1.

 

1.   Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie, zwany dalej „ośrodkiem”, jest publiczną placówką socjoterapeutyczną.

2.   Ośrodek działa na podstawie:

1)  ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.);

2)  ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.);

3)  aktów wykonawczych do ww. ustaw;

4)  niniejszego statutu.

3.   Siedziba ośrodka  mieści się w Warszawie przy ulicy Trakt Lubelski 40.

4.   Organem prowadzącym ośrodek jest Miasto Stołeczne Warszawa, z siedzibą
w Warszawie, Plac Bankowy 3/5.

5.   Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad ośrodkiem jest Mazowiecki Kurator Oświaty.

6.   Na pieczęciach nazwa ośrodka może być używana w skróconym brzmieniu: „Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 3”.

7.   Ośrodek jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

8.   W skład Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 w Warszawie wchodzą:

1) Szkoła Podstawowa Specjalna nr 39;

2) internat.

9. W szkole podstawowej funkcjonują oddziały dotychczasowego Gimnazjum Specjalnego nr 110 – do wygaśnięcia.

§ 2.

 

Ilekroć dalej jest mowa bez bliższego określenia o:

1)  statucie – należy przez to rozumieć statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie;

2)  ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

3)  prawie oświatowym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;

4)  szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną nr 39 w Warszawie, wchodzącą w skład ośrodka;

5)  dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie, będącego jednocześnie dyrektorem szkoły;

6)  nauczycielach – należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w ośrodku;

7)  wychowawcach – należy przez to rozumieć wychowawców grup wychowawczych działających  w ośrodku;

8)  wychowawcach klas – należy przez to rozumieć nauczycieli, opiece których powierzono dany oddział w szkole;

9)  wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież przyjętą do ośrodka;

10)   uczniach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież uczącą się w szkole;

11)   rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych oraz inne osoby (podmioty) pełniące pieczę zastępczą nad uczniami/wychowankami.

                                                   

ROZDZIAŁ 2.

CELE I ZADANIA OŚRODKA

 

§ 3.

 

1.   Ośrodek jest placówką koedukacyjną, przeznaczoną dla dzieci i młodzieży w wieku 12 - 18 lat, w normie intelektualnej, zagrożonej niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami rozwojowymi i z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym.

2.   Dyrektor ośrodka na pisemną prośbę wychowanka, który osiągnął pełnoletniość, po zasięgnięciu opinii wychowawców grupy, pedagoga i psychologa, może wyrazić zgodę na przebywanie w ośrodku do czasu zakończenia nauki w szkole.

3.   Celem ośrodka jest udzielanie specjalistycznej pomocy dzieciom i młodzieży, która
z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym, jest zagrożona niedostosowaniem społecznym i wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapii.

4.   Celem ośrodka jest także tworzenie właściwych warunków wychowawczych, edukacyjnych i zdrowotnych, umożliwiających prawidłowy przebieg procesu rozwoju i socjalizacji wychowanków, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości ośrodka.

5.   Cele, o których mowa w ust. 3 i 4, realizowane są we współpracy z rodzinami wychowanków, instytucjami państwowymi i samorządowymi, a także stowarzyszeniami
i innymi organizacjami, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej
i innowacyjnej ośrodka.

§ 4.

 

1.   Do zadań ośrodka należy w szczególności eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego, umożliwienie wychowankom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły oraz wyboru ścieżki dalszego kształcenia, przygotowanie wychowanków do prawidłowego uczestniczenia w życiu społecznym oraz życia zgodnego z powszechnie obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.

2.   Zadania ośrodka są realizowane w szczególności poprzez:

1)  rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków oraz ich możliwości psychofizycznych i zainteresowań;

2)  organizowanie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, socjoterapeutycznych i profilaktyczno-wychowawczych, umożliwiających wychowankom nabywanie umiejętności życiowych, ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie
w środowisku rodzinnym i społecznym;

3)  wspieranie rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej i edukacyjnej, w tym
w rozpoznawaniu, wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości ich dzieci;

4)  zapewnienie udziału w zajęciach sportowych, turystycznych i rekreacyjnych na świeżym powietrzu, w celu nabywania i utrwalania nawyku dbania o własną sprawność i zdrowie;

5)  organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania wychowanków;

6)  zapewnienie wsparcia wychowankom w okresie poprzedzającym opuszczenie ośrodka;

7)  organizowanie specjalistycznych działań socjoterapeutycznych; umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie pozytywnych, trwałych zmian w postawach wychowanków;

8)  udzielanie pomocy w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się, z uwzględnieniem potencjalnych możliwości wychowanków;

9)  udzielanie pomocy rodzicom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych do wspierania rozwoju swoich dzieci, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych;

10)         udzielanie pomocy w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz podejmowanie współpracy w tym zakresie z rodzicami, szkołami i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce  zamieszkania wychowanka;

11)         podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku ryzykownych zachowań wychowanków, zagrażających  zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu własnemu i innych,
w tym  zawiadamianie policji, sądu rodzinnego, Straży Miejskiej, rodziców  o przypadkach przestępstw i wykroczeń dokonywanych przez wychowanków;

12)         organizowanie udziału wychowanków w życiu społecznym, kulturalnym i sportowym środowiska lokalnego.                         

3.   Ośrodek wykonuje swoje zadania także poprzez:

1)  realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów pracujących z wychowankiem;

2)    realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

3)    organizowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym: mieszkańcami, urzędami, pracodawcami, instytucjami ochrony prawnej, pomocy społecznej, organizacjami turystycznymi, placówkami kulturalnymi oraz innymi, które mogą wspomagać działania profilaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze kierowane do wychowanków;

4)    organizowanie współdziałania z rodzicami i udzielanie im pomocy w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych;

5)    tworzenie odpowiedniej bazy ośrodka oraz wzbogacanie jej w sprzęt i nowoczesne środki dydaktyczne.

4. Zajęcia socjoterapeutyczne i profilaktyczno-wychowawcze prowadzone
w ośrodku, są ukierunkowane w szczególności na:

1)  wspieranie wychowanków nowo przyjętych;

2)  rozwijanie mocnych stron i zainteresowań wychowanków odpowiednio do ich możliwości 
psychofizycznych;

3)  kształtowanie kompetencji indywidualnych i społecznych wychowanków oraz przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym i aktywności zawodowej.

§ 5.

 

1.   Ośrodek współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania, kształcenia i profilaktyki poprzez:

1)    konsultacje rodziców z wychowawcami, nauczycielami, psychologiem, pedagogiem, specjalistami zatrudnionymi  w ośrodku;

2)    organizowanie spotkań, dni otwartych i uroczystości z udziałem rodziców;

3)    udzielanie porad w rozwiązywaniu trudnych sytuacji materialnych i społecznych rodzin wychowanków;

4)     nieodpłatne udostępnianie rodzicom gromadzonych w placówce informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, bez względu na postać
i sposób przekazywania tych informacji.

2.   Dyrektor zapewnia rodzicom możliwość współdziałania z pracownikami pedagogicznymi placówki w sprawach wychowania, socjoterapii i kształcenia wychowanków.

3.   Rodzice mają w szczególności prawo do:

a)  znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych oraz terapeutycznych ośrodka;

b)  uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i kształcenia swoich dzieci;

c)   wyrażania i przekazywania swojej opinii na tematy pracy ośrodka;

d)  uczestniczenia w zajęciach wspomagających i doskonalących umiejętności wychowawcze rodziców, organizowanych w ośrodku  indywidualnie i grupowo.

 

§ 6.

 

Ośrodek współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi poprzez:

1)    konsultacje psychologa i pedagoga ośrodka dotyczące zakresu pomocy psychologiczno–pedagogicznej na rzecz wychowanków i ich rodzin;

2)    przekazywanie poradniom informacji dotyczących potrzeb rozwojowych, problemów edukacyjnych, wychowawczych i funkcjonowania społecznego wychowanków;

3)    podejmowanie wspólnych działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych wychowanków.

§ 7.

 

1.   Ośrodek współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej i powiatowymi centrami pomocy rodzinie w celu zapewnienia usamodzielniającym się wychowankom pomocy, o której mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, oraz w zakresie wynikającym z innych potrzeb rodziny wychowanka.

2.   Ośrodek współpracuje ze środowiskiem lokalnym poprzez:

1)    uczestniczenie wychowanków w życiu kulturalnym i społecznym miasta i regionu;

2)    organizowanie imprez integracyjnych dla placówek współpracujących z ośrodkiem;

3)    uczestniczenie wychowanków w imprezach integracyjnych organizowanych w środowisku;

4)    spotkania z pracownikami policji, sądów, ośrodków pomocy społecznej w zakresie uzyskiwania pomocy w trudnych sytuacjach oraz profilaktyki uzależnień i niedostosowania społecznego;

5)    konsultacje ze służbą zdrowia i przeprowadzanie szkoleń w zakresie promowania zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

ROZDZIAŁ 3.

ORGANY OŚRODKA

 

§ 8.

 

Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 są:

1)  dyrektor ośrodka;

2)  rada pedagogiczna;

3)  samorząd szkolny.                             

§ 9.

 

1.   Dyrektor ośrodka powoływany jest przez organ prowadzący zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

2.   Dyrektor ośrodka jest jednocześnie dyrektorem Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39, wchodzącej w skład ośrodka.

3.   Dyrektor w ramach swoich kompetencji w szczególności:

1)  kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą ośrodka i reprezentuje placówkę na zewnątrz;

2)  sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;

3)  sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

4)  realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

5)  wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa
i niezwłocznie o tym zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;

6)  współdziała ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;

7)  dysponuje środkami określonymi w planie finansowym ośrodka i ponosi odpowiedzialność

     za ich  prawidłowe wykorzystanie;

8)  organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę ośrodka;

9)  zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych
w ośrodku i poza ośrodkiem;

10)         organizuje zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

11)   zapewnia realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

12)   organizuje zajęcia rozwijające zainteresowania  i uzdolnienia uczniów;

13)   stwarza warunki do działania w ośrodku wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej ośrodka;

14)   współpracuje z pielęgniarką, w tym udostępnia imiona i nazwiska oraz numery PESEL wychowanków celem właściwej realizacji tej opieki;

15)   wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

4.   Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w ośrodku pracowników, w tym  nauczycieli, wychowawców, specjalistów, pracowników administracji i obsługi.

5.   Dyrektor decyduje w sprawach:

1)  zatrudniania i zwalniania pracowników ośrodka;

2)  przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom zatrudnionym w ośrodku;

3)  występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej  w sprawie nagród, odznaczeń i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.

6.   Dyrektor wykonuje inne zadania określone przepisami prawa.

7.   Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z innymi organami placówki.        

                                                                    

§ 10.

 

1.   Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w ośrodku.

2.   Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor ośrodka.

3.   Przewodniczący zwołuje, przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.

4.   Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.

5.   Rada pedagogiczna zbiera się na zebraniach plenarnych oraz w miarę bieżących potrzeb.

6.   Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

7.   W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym inne osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

8.   Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:

1)  zatwierdzanie planów pracy ośrodka;

2)  podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych prowadzonych
w ośrodku;

3)  ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;

4)  uchwalanie statutu lub zmian w statucie;

5)  podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia/wychowanka z listy uczniów/wychowanków;

6)  ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,  w celu doskonalenia pracy ośrodka.

9.   Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)  organizację pracy ośrodka, w tym tygodniowy rozkład zajęć;

2)  projekt planu finansowego ośrodka;

3)  wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień nauczycielom;

4)  propozycje dyrektora w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, opiekuńczych i innych,

5)  kandydatów na stanowiska kierownicze w placówce, w tym wicedyrektora i kierownika internatu.

10.   Rada pedagogiczna ponadto:

1)  może wnioskować do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora;

2)  zgłasza przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora;

3)  wyraża opinię o pracy dyrektora w procedurze dokonywania oceny jego pracy;

4)  może wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania ośrodka.

11.   Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników ośrodka.

                                                                           

§ 11.

 

1.   W ośrodku działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.

2.   Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie ośrodka, będący jednocześnie uczniami szkoły wchodzącej w skład ośrodka.

3.   Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.

4.   Samorząd pracuje w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.

5.   Samorząd może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach ośrodka, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanka, takich jak:

1)  prawo do zapoznania z programem wychowawczo-profilaktycznym
ośrodka;

2)  prawo do organizacji życia ośrodka w sposób umożliwiający zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

3)  prawo do redagowania i wydawania gazetki ośrodka;

4)  prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka w porozumieniu z dyrektorem;

5)  prawo do podejmowania, w porozumieniu z dyrektorem, działań z zakresu wolontariatu;

6)  prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

                                                  

§ 12.

 

 W ośrodku nie tworzy się rady rodziców.

 

§ 13.

                                      

1.   Każdy z organów ośrodka planuje swoją działalność na bieżący rok szkolny.

2.   Każdy z organów ośrodka może swobodnie działać i podejmować decyzje w ramach swoich kompetencji z uwzględnieniem postanowień statutu ośrodka.

3.   Dyrektor jest koordynatorem działań organów oraz zapewnia bieżącą wymianę informacji
między nimi, w zakresie podejmowanych i planowanych działań.

4.   Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów i realizacji zadań, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

5.   W razie zaistnienia konfliktu mediatorem jest dyrektor ośrodka, a w przypadku gdy stroną konfliktu jest dyrektor, mediatorem jest kierownik internatu.

6.   W przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia konfliktu na poziomie placówki, mediatorem w sporach między dyrektorem ośrodka a innymi organami jest organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

                                                                                  

ROZDZIAŁ 4.

ORGANIZACJA OŚRODKA

 

§ 14.

 

1.   Organizację ośrodka określają:

1)  statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3;

2)  arkusz organizacji ośrodka.

2.   Do ośrodka przyjmuje się dzieci i młodzież posiadającą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.

3.   Pobyt wychowanka w ośrodku może trwać do czasu ukończenia nauki w szkole podstawowej wchodzącej w skład ośrodka, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 20 rok życia, a w przypadku uczniów oddziałów gimnazjalnych do ukończenia 21. roku życia.

4.   W oddziale szkoły zorganizowanej w ośrodku uczy się nie więcej niż 16 uczniów.

5.   Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której przewidziane są ferie szkolne.

6.   Ośrodek zapewnia całodobową opiekę, która polega na realizacji opracowanego
i przyjętego przez radę pedagogiczną Programu Profilaktyczno-Wychowawczego tworzącego zintegrowany system działań diagnostycznych, edukacyjnych, wychowawczych, socjoterapeutycznych oraz pracy z rodziną wychowanków.

7.      System, o którym mowa w ust. 6, tworzą:

1)  zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;

2)  zajęcia specjalistyczne: profilaktyczno-wychowawcze, terapeutyczne i socjoterapeutyczne;

3)  zajęcia kulturotwórcze i koła zainteresowań według potrzeb;

4)  praca na rzecz ośrodka i środowiska lokalnego;

5)  zajęcia sportowe i rekreacyjne.

8.      Ośrodek może organizować dla wychowanków wypoczynek letni i zimowy poza siedzibą ośrodka.

§ 15.

 

1.   Szczegółową organizację działania ośrodka w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przygotowany przez dyrektora w porozumieniu z kierownikiem internatu
i zatwierdzony przez organ prowadzący, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

2.   W arkuszu organizacji placówki określa się w szczególności: liczbę pracowników placówki, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli i wychowawców.

3.   Organizację stałych obowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz potrzeb, zainteresowań i uzdolnień wychowanków.

4.   W ośrodku jest ustalony rozkład zajęć w dniach nauki szkolnej obejmujący:

1)  czas pobudki i czynności porannych;

2)  pory posiłków;

3)  godziny zajęć lekcyjnych;

4)  godziny zajęć wychowawczych w grupach i kołach zainteresowań;

5)  czas przeznaczony na naukę własną;

6)  czas na dyżury porządkowe;

7)  czas na czynności związane z własną higieną;

8)  porę ciszy nocnej.

5.   W ośrodku jest ustalony rozkład zajęć w soboty i niedziele obejmujący:

1)  czas pobudki i czynności porannych;

2)  pora śniadania;

3)  zajęcia obowiązkowe ustalone przez wychowawcę;

4)  pora wyjazdu do domu (godz. 12.00);

5)  pora powrotu z przepustek (niedziela do godz. 19.00);

6)  czas zajęć w grupach i przygotowania się do zajęć edukacyjnych;

7)  czas na dyżury porządkowe;

8)  czas na czynności związane z własną higieną;

9)  porę ciszy nocnej.

6.   Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami ośrodka jest grupa wychowawcza.

7.   Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi do 12 osób.

8.   Grupą wychowawczą opiekuje się trzech wychowawców w systemie zmianowym.

 

§ 16.

 

1.   W ośrodku działają zespoły wychowawcze, powołane przez dyrektora, do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, w tym do oceny efektów podejmowanych działań, w szczególności terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zbadania poziomu bezpieczeństwa wychowanków.

2.   Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:

1)  diagnozowanie problemów wychowanków i opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz prognozowanie oczekiwanych efektów zastosowanych działań wychowawczych, socjoterapeutycznych i terapeutycznych;

2)  analizowanie efektywności stosowanych metod pracy z wychowankami i wybór skutecznych form udzielania im pomocy;

3)  okresowe ocenianie efektów pracy z wychowankami i ich środowiskiem rodzinnym;

4)  opiniowanie wniosku o przeniesienie wychowanka do innego ośrodka.

3.   W skład zespołu wychowawczego wchodzą:

1)  kierownik internatu jako przewodniczący zespołu;

2)  wychowawcy grupy wychowawczej;

3)  wychowawca klasy;

4)  psycholog;

5)  pedagog.

§ 17.

 

1.   W celu  realizacji zadań statutowych ośrodek zapewnia:

1)  pomieszczenia mieszkalne wyposażone zgodnie z odrębnymi przepisami;

2)  pomieszczenia sanitarno-higieniczne umożliwiające korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny, w tym miejsce umożliwiające samodzielne pranie rzeczy osobistych oraz ich suszenie;

3)  pomieszczenia do zajęć edukacyjnych, w tym do indywidualnej pracy z wychowankiem;

4)  pomieszczenia rekreacyjno-wypoczynkowe odpowiednie do potrzeb grup wychowawczych;

5)  blok kuchenny i jadalnię, w tym miejsce umożliwiające samodzielne przygotowywanie posiłków przez wychowanków, posiadające odpowiednie warunki do przechowywania
i obróbki żywności;

6)  pomieszczenia do realizacji zajęć specjalistycznych;

7)  pomieszczenia do zajęć rozwijających zainteresowania;

8)  pomieszczenie umożliwiające organizację spotkań całej społeczności ośrodka;

9)  gabinet lekarski i pokój dla chorych.

2.   Ośrodek zapewnia wychowankom całodzienne wyżywienie i higieniczne   warunki spożycia posiłków zgodnie z wymogami BHP.

3.   Rodzice wychowanków wnoszą opłatę za posiłki w stołówce ośrodka równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie.

4.   Kwotę odpłatności za posiłki i zasady zwalniania z opłat ustala dyrektor w porozumieniu
z organem prowadzącym ośrodek.

5.   Ośrodek zapewnia wychowankom dostęp do opieki zdrowotnej i współpracuje w tym zakresie z rodzicami wychowanków oraz pielęgniarką ośrodka.

6.   Budynek i teren ośrodka objęty jest nadzorem kamer CCTV, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

 

§ 18.

 

Ośrodek ponadto zapewnia wychowankom:

1)    realizację obowiązku szkolnego w szkole podstawowej, prowadzącej klasy dotychczasowego gimnazjum do wygaśnięcia;

2)  specjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia będącą podstawą opracowania
i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;

3)  udział w indywidualnych i grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii psychologicznej, pedagogicznej, socjoterapeutycznej oraz w zajęciach z zakresu profilaktyki społecznej i resocjalizacyjnej;

4)  wszechstronną pomoc w nauce ze strony pracowników pedagogicznych;

5)  udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalno- oświatowych.

 

§ 19.

 

1.   Ośrodek prowadzi internat, w którym liczba miejsc wynosi 58.

2.   Internat zapewnia opiekę i wychowanie uczniom dzieci i młodzieży przyjętej do ośrodka, uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania.

3.   Do zadań internatu należy w szczególności:

1) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;

2) zapewnienie warunków do nauki, w tym pomocy w nauce;

3) wspieranie rozwoju zainteresowań i uzdolnień;

4) wspieranie w rozwiązywaniu problemów osobistych wychowanków;

5) tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, sporcie i turystyce oraz organizacja czasu wolnego;

6) uczenie samodzielności, tolerancji oraz wyrabianie poczucia odpowiedzialności.

4.   Internat realizuje zadania, w tym wychowawcze i profilaktyczne, we współpracy z rodzicami wychowanków, wychowawcą klasy oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi.

5.   Opieka w porze nocnej jest sprawowana w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwo.

6.   Pora nocna trwa od godziny 22.00 do godziny 6.00.

7.   Opiekę w porze nocnej sprawują co najmniej dwie osoby, w tym co najmniej jeden wychowawca grupy wychowawczej.

 

§ 20.

 

1.   W ośrodku funkcjonuje biblioteka pełniąca rolę interdyscyplinarnego centrum informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców wychowanków.

2.   Zadaniem biblioteki jest w szczególności:

1)  gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;

2)  obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej i medioteki;

3)  udostępnianie informacji poprzez zapewnienie dostępu do książek, czasopism oraz informacji przekazywanych drogą elektroniczną;

4)  wspomaganie procesu nauczania i wychowania;

5)  wspomaganie edukacji kulturalnej i informacyjnej uczniów;

6)  rozbudzanie i rozwijanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów, wyrabianie nawyku czytania i uczenia się;

7)  przygotowanie uczniów do samokształcenia poprzez tworzenie warunków do poszukiwania i porządkowania informacji z różnych źródeł;

8)  popularyzacja wiedzy pedagogicznej i wspieranie pracy nauczycieli i wychowawców;

9)  wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, poprzez polecanie im odpowiedniej literatury pedagogicznej;

10)   współpraca z instytucjami i organizacjami promującymi czytelnictwo,

11)   organizowanie wystaw okolicznościowych, autorskich, konkursów.

3.   Biblioteka gromadzi i udostępnia:

1)  lektury szkolne;

2)  wydawnictwa informatyczne i encyklopedyczne;

3)  podręczniki szkolne, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów;

4)  programy nauczania dla nauczycieli;

5)  książki, czasopisma, filmy edukacyjne;

6)  wydawnictwa w zakresie psychologii, metodyki, pedagogiki, socjologii i filozofii;

7)  zbiory audiowizualne o różnorodnej tematyce.

4.   Biblioteka dąży, na miarę możliwości finansowych ośrodka, do zorganizowania warsztatu biblioteczno-informacyjnego.

5.   Biblioteka finansowana jest z budżetu ośrodka. Działalność biblioteki może być wspierana finansowo przez osoby prywatne oraz innych darczyńców.

6.   Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor ośrodka.

7.   Zasady udostępniania zbiorów oraz współpracy biblioteki szkolnej z użytkownikami określa regulamin biblioteki.

§ 21.

 

1.   Ośrodek przyjmuje  studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne.

2.   Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem ośrodka a osobą odbywającą staż lub praktykę.

3.   Jeżeli organizatorem praktyk pedagogicznych  jest szkoła wyższa to umowa w sprawie praktyki może być zawarta pomiędzy dyrektorem placówki a organizatorem.

 

ROZDZIAŁ 5.

PRACOWNICY OŚRODKA

 

§ 22.

 

1.   W ośrodku zatrudnia się:

1)  pracowników pedagogicznych, w tym: nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, terapeutów, bibliotekarza;

2)  pracowników niepedagogicznych, w tym: administrację i obsługę;

- zgodnie z arkuszem organizacyjnym placówki.

2.    Pracownicy niepedagogiczni odpowiedzialni są za jakość wykonywanej pracy oraz za bezpieczeństwo i higienę na zajmowanym stanowisku pracy.

3.    Szczegółowy zakres ich zadań określa dyrektor w indywidualnych zakresach czynności poszczególnych pracowników, a w zakresie obowiązków pracowniczych określa kodeks pracy i regulamin pracy ośrodka.

4.    Zadania ośrodka realizują nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz inni pracownicy.

5.    Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, psycholodzy, pedagodzy i inni specjaliści, w ramach prowadzonych z wychowankiem zajęć, realizują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.

 

§ 23.

 

1.    W ośrodku tworzy się stanowisko wicedyrektora, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.    Wicedyrektor ośrodka jest bezpośrednim przełożonym dla nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w ośrodku.

3.    Wicedyrektor jest odpowiedzialny za koordynowanie i nadzorowanie pracy dydaktycznej oraz opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej przez nauczycieli, a w szczególności:

1)     nadzorowanie realizacji planów pracy dydaktycznej, planów pracy wychowawców klas, przygotowywanie okresowych sprawozdań z ich wykonania;

2)     nadzorowanie realizacji programów socjoterapeutycznych i profilaktycznych oraz przygotowywanie okresowych sprawozdań z ich wykonania;

3)     realizowanie zadań z nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez dyrektora, w tym obserwacje zajęć lekcyjnych oraz zajęć wychowawczo-opiekuńczych prowadzonych
w szkole;

4)     organizowanie pracy oddziałów klasowych;

5)     nadzorowanie procedury przyjmowania uczniów/wychowanków;

6)     zapewnienie uczniom i wychowankom bezpieczeństwa, opieki medycznej i odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych;

7)     koordynowanie współpracy wychowawców i nauczycieli oraz współpracy z rodzicami;

8)     koordynowanie działań podejmowanych w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanków w ośrodku;

9)     bezpośrednie nadzorowanie pracy wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga, specjalistów;

10)   dokumentowanie swojej pracy, szczególnie czynności o charakterze kontrolno- instruktażowym, prowadzenie obowiązującej dokumentacji związanej z powierzonym zakresem zadań;

11)   koordynowanie procesu ustalania zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym;

12)   wykonywanie czynności związanych z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związanych z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami, w tym określenie szczegółowych warunków korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych.

§ 24.

 

1.   Kierownik internatu jest bezpośrednim przełożonym wychowawców grup wychowawczych.

2.   W ramach pełnienia bieżącego nadzoru nad funkcjonowaniem grup wychowawczych, ma prawo do przydzielania zadań wychowawcom.

3.   Kierownik internatu może wnioskować do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla wychowawców grup wychowawczych i innych pracowników internatu.

4.   Kierownik realizuje zadania w ramach nadzoru pedagogicznego, powierzone przez dyrektora, w tym:

1)  przygotowuje projekt tygodniowego rozkładu zajęć w grupach wychowawczych;

2)  opracowuje plan obserwacji zajęć prowadzonych w grupach;

3)  przygotowuje informacje o bieżącej pracy w grupach;

4)  przygotowuje informacje o sprawowanym nadzorze pedagogicznym;

5)  na bieżąco kontroluje dokumentację prowadzoną przez wychowawców grup;

6)  kontroluje realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;

7)  formułuje projekt oceny pracy podległych mu wychowawców.

5.   Do zadań kierownika internatu należy ponadto:

1)  organizowanie zastępstw za nieobecnych wychowawców;

2)  monitorowanie i rozliczanie godzin ponadwymiarowych i zastępstw pracowników pedagogicznych;

3)  czuwanie nad właściwą współpracą wychowawców grup wychowawczych z nauczycielami, wychowawcami klas, specjalistami; 

4)  utrzymywanie kontaktów z rodzicami wychowanków, odpowiadanie na ich wnioski
i potrzeby, rozpatrywanie skarg, rozstrzyganie problemów dotyczących ich dzieci;

5)  decyduje w bieżących sprawach dotyczących przebiegu procesu pedagogicznego, terapeutycznego i wychowawczo-opiekuńczego w grupach wychowawczych;

6)  wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.

 

§ 25.

 

1.   Nauczyciele są odpowiedzialni za prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez :

1)  systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych;

2)  dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;

3)  wspieranie rozwoju psychofizycznego wychowanków, rozwijanie ich zdolności oraz zainteresowań;

4)  obiektywne i bezinteresowne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie;

5)  udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych  i rozpoznawanie potrzeb wychowanków;

6)  doskonalenie umiejętności pedagogicznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej;

7)  współdziałanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym z zatrudnionymi w ośrodku specjalistami oraz wychowawcami;

8)  stymulowanie prawidłowych procesów przystosowawczych  do pracy w systemie klasowo-lekcyjnym i procesów integracyjnych w klasie;

9)  stały kontakt z wychowawcą prowadzącym każdego  z powierzonych sobie uczniów, w celu przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania wychowanka w szkole oraz ustalenia metod i kierunków działania wobec niego;

10)         sprawowanie opieki nad powierzonymi wychowankami podczas trwania lekcji i przerw śródlekcyjnych zgodnie z ustalonym planem;

11)         po zakończeniu zajęć lekcyjnych danej klasy przekazywanie uczniów wychowawcy grupy wraz z istotnymi informacjami o nich.

2.   Szczegółowe obowiązki  nauczycieli związane z kształceniem w szkole ośrodka, określają § 41-43. statutu Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39 w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie.

 

§ 26.

 

1.   Wychowawca grupy wychowawczej wykonuje pracę wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, w tym za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków.

2.   Wychowawca jest odpowiedzialny za prawidłową realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego każdego wychowanka.

3.   Wychowawca jest zobowiązany wykonywać powierzone mu przez dyrektora zadania na rzecz ośrodka w ramach 40-sto godzinnego tygodnia pracy.

4.   Wychowawca grupy wychowawczej ponadto:

1)  organizuje i realizuje pracę opiekuńczą, wychowawczo-terapeutyczną i resocjalizacyjną
w powierzonej mu grupie wychowanków;

2)  tworzy warunki wspomagające rozwój wychowanka, wdraża go do samodzielnej pracy
i przestrzegania zasad współżycia społecznego;

3)  motywuje wychowanków do rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień i stwarza ku temu warunki;

4)  współdziała i współpracuje z pedagogiem, psychologiem, socjoterapeutą i terapeutą pedagogicznym (reedukatorem) i innymi specjalistami;

5)  systematycznie doskonali swoje umiejętności zawodowe;

6)  podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole, a także poza nim;

7)  utrzymuje systematyczne kontakty z rodzicami wychowanków;

8)  przygotowuje i realizuje programy autorskie dostosowane do potrzeb wychowanków;

9)  współdziała z nauczycielami szkoły, do której uczęszcza wychowanek, uzgadniając z nimi i koordynując działania wychowawcze i edukacyjne;

10)   prowadzi regularne spotkania społeczności grupowej;

11)   systematycznie prowadzi dokumentację indywidualną wychowanków i całej grupy.

12) zapewnienie uczniom i wychowankom bezpieczeństwa, opieki medycznej i odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych;

13)podejmowanie działań w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanków w ośrodku;

§ 27.

 

Obowiązki wychowawcy klasy w szkole ośrodka, określa § 44-45. statutu Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 39 w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 3 „Dom na Trakcie” w Warszawie.

 

§ 28.

 

1. Do obowiązków pedagoga i psychologa należy w szczególności:

1)  prowadzenie badań i diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków, w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień;

2)  diagnozowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka;

3)  diagnozowanie sytuacji wychowawczych w ośrodku, w celu rozwiązywania problemów wychowawczych, wpływających na uczestnictwo wychowanka w życiu placówki;

4)  udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

5)  podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień;

6)  minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym wychowanków;

7)  inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

8)  pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień wychowanków.

9)  pomoc w zakresie wyboru przez wychowanków kierunku dalszego kształcenia i zawodu;

10)   wykonywanie zadań na rzecz ośrodka, powierzonych przez dyrektora, w ramach 40-sto godzinnego tygodnia pracy.

2.    Do obowiązków pedagoga i psychologa należy wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

1)  rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków, w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu placówki;

2)  udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3.    Do zadań pedagoga należy ponadto:

1)  podejmowanie działań wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego ośrodka
i współdziałanie w tym zakresie z wychowawcami grup wychowawczych;

podejmowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji rodzinnej wychowanków;

2)  organizowanie współpracy z rodzicami wychowanków;

3)  prowadzenie rekrutacji, zgodnie z przyjętymi procedurami;

4)  uczestniczenie w procedurach związanych z przyjmowaniem i zwalnianiem wychowanków z placówki.

4.    Pedagog, w razie potrzeby, podejmuje współpracę z sądem rodzinnym i nieletnich, polegającą na:

1)  sporządzaniu opinii o wychowankach;

2)  udziale w posiedzeniach sądów;

3)  współpracy z kuratorami sądowymi;

4)  prowadzeniu ewidencji oraz korespondencji dotyczącej ucieczek nieletnich oraz ich absencji w placówce.

5.    Pedagog ponadto współpracuje:

1)  z policją w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa wychowankom;

2)  ze starostwami w zakresie gromadzenia i wymiany dokumentacji dotyczącej wychowanków;

3)  z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie realizacji wskazań oraz analizy stanu wykorzystania miejsc w placówce.

6.    Do obowiązków psychologa należy ponadto:

1)  organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy  psychologiczno–pedagogicznej dla wychowanków i ich rodziców;

2)  wspieranie wychowawców w realizacji działań wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego ośrodka;

3)  sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami mającymi trudności
w przystosowaniu się do życia w ośrodku;

4)  prowadzenie poradnictwa specjalistycznego;

5)  planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez ośrodek w zakresie wyboru przez wychowanków kierunku kształcenia i zawodu.

6)  współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami wspierającymi działalność ośrodka;

 

§ 29.

 

1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:

1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania wychowanków na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień wychowanków;

4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i ośrodek;

5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. W przypadku braku doradcy zawodowego w placówce, dyrektor wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego wymienione w ust. 1. zadania.

§ 30.

 

1. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:

1) prowadzenie badań diagnostycznych wychowanków z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;

2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających im aktywne i pełne uczestnictwo w życiu placówki;

3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym wychowanków, we współpracy z ich rodzicami;

5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w ich działaniach wychowawczo-terapeutycznych.

2. Socjoterapeuta udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom w formie specjalistycznych zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, mających na celu w szczególności:

1) rozpoznawanie trudności i analizę zaburzeń;

2) stwarzanie doświadczeń społecznych, które doprowadzą  do zmiany poglądów na temat otaczającej ich rzeczywistości;

3) zmianę negatywnych wzorców zachowania;

4) eliminowanie lub zmniejszanie poziomu zaburzeń emocjonalnych oraz różnorodnych problemów zachowania;

5) wzmacnianie poczucia własnej wartości.

3. Pedagodzy specjaliści (terapeuta, socjoterapeuta, reedukator) są ekspertami w swoich dziedzinach i działają w ośrodku pomagając wychowankom w rozwiązywaniu ich problemów, ściśle współpracując z  wychowawcami.

4. Specjaliści terapeuci pracują  na podstawie opracowanego przez siebie  i zatwierdzonego  przez dyrektora programu pracy terapeutycznej.

 

§ 31.

 

1.   W bibliotece ośrodka zatrudniony jest nauczyciel bibliotekarz, do którego zadań należy
w szczególności:   

1)  gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zbiorów;

2)  prowadzenie działalności informacyjnej o zbiorach, bibliotece i czytelnictwie;

3)  zapoznawanie czytelników biblioteki z komputerowym systemem wyszukiwania informacji;

4)  udzielanie porad w doborze literatury, zależnie od indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

5)  praca pedagogiczna z czytelnikami w tym szczególnie prowadzenie zajęć
z przysposobienia czytelniczego;

6)  prowadzenie różnorodnych form bibliotecznych zajęć pozalekcyjnych;

7)  współpraca z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, terapeutami, rodzicami wychowanków, innymi bibliotekami oraz instytucjami kultury;

8)  praca organizacyjno-techniczna polegająca na selekcjonowaniu i konserwacji zbiorów.

2.   Nauczyciel bibliotekarz odpowiada w szczególności za:

1)  prawidłowe pod względem formalnym, finansowym i organizacyjnym wprowadzanie książek na stan majątkowy  biblioteki oraz ich usuwanie ze stanu;

2)  organizację pracy biblioteki zgodnie z jej zadaniami;

3)  dbałość o wyposażenie i estetykę biblioteki;

4)  stan powierzonego mu mienia, w tym szczególnie księgozbioru;

5)  podejmowanie działań w kierunku dostosowywania zbiorów do aktualnych  potrzeb ośrodka;

6)  organizowanie warsztatu działalności informacyjnej.

3.    Szczegółowe zadania bibliotekarza określone są w regulaminie biblioteki.

 

§ 32.

 

1. Ośrodek może realizować swoje zadania we współpracy z wolontariuszami.

2. Dyrektor informuje wolontariusza o specyfice działalności placówki i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących wychowanków placówki.

3. Dyrektor placówki zawiera z wolontariuszem porozumienie zawierające między innymi: zakres, sposób i czas wykonywania powierzonych zadań, czas trwania porozumienia, zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z nauczycielami, wychowawcami i specjalistami, zobowiązanie do nieujawniania informacji dotyczących wychowanków placówki oraz postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.

4. Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu pod nadzorem dyrektora ośrodka lub wyznaczonej przez niego osoby.

 

§ 33.

 

1.   Ośrodek zatrudnia pracowników administracji i obsługi zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji, w tym:

1)  kadrową;

2)  sekretarkę;

3)  referenta do spraw żywienia;

4)  kucharkę;

5)  pomoc kuchenną;

6)  sprzątaczkę;

7)  dozorcę;

8)  kierowcę;

9)  konserwatora.

2.   Każdy pracownik ośrodka ma w szczególności obowiązek:

1)  w pełni wykorzystywać czas pracy na pracę zawodową;

2)  przestrzegać obowiązującego w ośrodku regulaminu pracy i przepisów bhp i p.poż.;

3)  troszczyć się o zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa;

4)  zachowywać w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;

5)  dbać o czystość i porządek wokół swojego stanowiska pracy;

6)  dokładnie i sumiennie wykonywać polecenia przełożonych, o ile nie są sprzeczne  z prawem pracy, umową o pracę i dobrem wychowanków;

7)  przejawiać życzliwy stosunek do wychowanków ośrodka oraz współpracowników;

8)  szanować mienie ośrodka i pokryć straty wynikające z niewłaściwego i niezgodnego
z przepisami korzystania  z tego mienia;

9)  podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i szkolić się w zakresie bhp i p.poż.;

10)   zgłaszać przełożonym wszelkie zauważone zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków i pracowników.

3.   Pracownik, w miarę podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, osiągania bardzo dobrych wyników w pracy zawodowej, wykazujący się pełnym zdyscyplinowaniem i troską o dobro ośrodka, ma prawo być uwzględniany przy przyznawaniu nagród i wyróżnień.

4.   Szczegółowe zadania pracowników administracji i obsługi, określają indywidualne zakresy obowiązków i uprawnień pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, ustalone przez dyrektora, oraz regulamin pracy obowiązujący w ośrodku.

 

ROZDZIAŁ 6.

PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW

 

§ 34.

 

1.   Do ośrodka przyjmowane są dzieci:

1)  których rodzice wnioskowali o przyjęcie dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)  wobec których nie istnieją podejrzenia o zażywanie środków odurzających.

2.   Dzieci mieszkające na terenie m. st. Warszawy, mogą być przyjęte bezpośrednio przez dyrektora ośrodka.

3.   Dzieci mieszkające poza terenem m. st. Warszawy, przyjmowane są na podstawie skierowania z Biura Edukacji m. st. Warszawy, po wcześniejszym złożeniu przez ich rodziców wniosku w macierzystym Starostwie, które kieruje dziecko do powiatu warszawskiego, o ile nie posiada na swoim terenie odpowiedniej placówki.

4.   Przy przyjęciu dziecka do ośrodka wymagane są następujące dokumenty:

1)  wniosek rodziców;

2)  orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

3)  odpis aktu urodzenia;

4)  poświadczenie zameldowania oraz numer pesel;

5)  dokumentacja medyczna, w tym karta zdrowia;

6)  informacja o ubezpieczeniu zdrowotnym;

7)  ostanie świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen;

8)  kwestionariusz wywiadu środowiskowego.

5.   W ośrodku obowiązuje zakaz przyjmowania dzieci będących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub psychoaktywnych.

6.   Bezpośrednio po przybyciu wychowanka do ośrodka, dyrektor, kierownik internatu, pedagog szkolny lub dyżurny wychowawca, przeprowadza z wychowankiem rozmowę zapoznając go z prawami, obowiązkami i zasadami pobytu.

7.   Fakt zapoznania się z zasadami pobytu w ośrodku wychowanek potwierdza własnoręcznym podpisem.

8.   Wychowawca informuje wychowanka o przebiegu procesu edukacyjno-terapeutycznego
i możliwości wpływania na jego przebieg.

9.   Przeniesienie wychowanka do innego ośrodka może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mających znaczenie dla procesu wychowawczego
i terapeutycznego, na podstawie opinii zespołu wychowawczego lub na prośbę rodziców.

10.  Przeniesienie następuje w porozumieniu z rodzicami dziecka.

11.  Za doprowadzenie wychowanka przyjętego do ośrodka na prośbę rodziców, odpowiedzialni są rodzice.

12.  O ciąży wychowanki dyrektor powiadamia rodziców.

 

§ 35.

 

1.   Ośrodek w działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, respektuje prawa wychowanków oraz kieruje się zasadami:

1)  poszanowania godności i prywatności wychowanka;

2)  przyjaznej komunikacji z wychowankiem;

3)  wspierania kreatywnej aktywności wychowanka;

4)  odpowiedzialności wychowanka za własne postępowanie;

5)  współodpowiedzialności pracowników pedagogicznych ośrodka za rozwijanie możliwości psychofizycznych wychowanka;

6)  kreatywności podejmowanych działań;

7)  otwartości na środowisko lokalne.

2.    W realizacji zadań ośrodek współpracuje z rodzicami, ze środowiskiem lokalnym oraz,
w zależności od potrzeb, z organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

§ 36.

 

1.   Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodzicami w czasie wolnym od nauki i zajęć grupowych. Termin odwiedzin jest ustalany indywidualnie z wychowawcami grupy wychowawczej.

2.   Dopuszcza się odwiedziny wychowanka przez inne osoby, za zgodą pracowników pedagogicznych, po uprzednim ustaleniu tożsamości odwiedzającego.

3.   Podczas odwiedzin przyjaciół i znajomych wychowawca ma prawo wglądu w przebieg wizyty. Odwiedziny odbywają się w miejscach wyznaczonych.

4.   W przypadku naruszenia ustalonych w § 37 i 38. praw i obowiązków przez wychowanka lub osobę odwiedzającą, wychowawca ma prawo natychmiastowego przerwania wizyty.

5.   W uzasadnionych przypadkach prawo do odwiedzin może zostać zawieszone.

 

§ 37.

 

Wychowanek, jako członek społeczności ośrodka i uczeń szkoły ma prawo do:

1)  znajomości wszystkich swoich praw, wynikających z Konwencji Praw Dziecka i kierowania się nimi w swoim życiu;

2)  kształcenia się w szkole wchodzącej w skład ośrodka;

3)  zachowania własnej tożsamości i podmiotowości, a także do poszanowania godności osobistej i prywatności;

4)  otwartego wyrażania swoich poglądów, o ile nie naruszają one godności innych;

5)  utrzymywania osobistych i bezpośrednich kontaktów z rodzicami i innymi bliskimi osobami;

6)  zachowania dyskrecji w sprawach życia prywatnego;

7)  swobody myśli, sumienia i wyznania poprzez swobodę wyrażania wyznawanej religii;

8)  wyrażania swoich spostrzeżeń i wniosków dotyczących życia w placówce, w sposób zgodny z ogólnie przyjętymi normami;

9)  korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

10) sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej opinii i oceny swojego postępowania;

11) współuczestniczenia w kształtowaniu życia ośrodka poprzez czynne uczestnictwo
w pracach samorządu;

12) uzyskania dodatkowej pomocy wychowawcy w odrabianiu prac domowych;

13) korzystania z właściwych warunków do wypoczynku;

14) uczestnictwa w życiu kulturalnym, artystycznym i sportowym;
15) rozwijania swoich zainteresowań i zdolności zgodnie z możliwościami placówki;
16) korzystania z telefonu stacjonarnego oraz możliwości rozmowy z rodzicami, w przypadku gdy zadzwonią;
17) utrzymywania kontaktu telefonicznego z osobami spoza rodziny, po uzgodnieniu
z rodzicami, według ustalonych zasad;
18) korzystania z przywiezionego przez siebie odtwarzacza MP3, MP4 i innych urządzeń elektronicznych, po lekcjach, za zgodą wychowawcy;
19) korzystania z pracowni internetowej;
20) współdecydowania o wyborze rodzaju zajęć wychowawczych;
21) samodzielnego wyjeżdżania na przepustki i powrotu do ośrodka za zgodą rodziców.

 

§ 38.

 

Wychowanek, jako członek społeczności ośrodka i uczeń szkoły zobowiązany jest:

1)  przestrzegać zasad bhp i p.poż.;

2)  przestrzegać zakazu przywożenia do ośrodka substancji palnych i żrących, zapalniczek, zapałek oraz niebezpiecznych, ostrych narzędzi;

3)  przestrzegać zakazu przywożenia i zażywania środków odurzających, w tym papierosów, e-papierosów, alkoholu, narkotyków;

4)  przestrzegać zakazu przywożenia urządzeń elektrycznych (grzałki, lampki);

5)  szanować mienie ośrodka, dbać  o wyposażenie klas, pokoi, świetlic, łazienek, stołówki
i korytarzy;

6)  szanować własność kolegów i koleżanek oraz dbać o własne rzeczy;

7)  sumienne wypełniać dyżury porządkowe;

8)  utrzymywać porządek wokół siebie (własny pokój, łóżko, szafka);

9)  dbać o schludny i estetyczny wygląd własny, w tym: odpowiedni strój, zmianę obuwia,
u dziewcząt dyskretny makijaż i biżuteria;

10)   prowadzić zdrowy styl życia w zakresie odżywiania, snu, uprawiania sportu i rekreacji;

11)   dbać o higienę osobistą;

12)   przekazywać wychowawcy zażywane leki i przyjmować je według wskazań lekarza;

13)   przestrzegać zakazu posiadania i używania telefonu komórkowego i innych sprzętów nagrywających na terenie placówki;

14)   terminowo wracać z przepustek;

15)   nie oddalać się samowolnie z ośrodka i podczas spaceru;

16)   usprawiedliwiać nieobecności w ustalony sposób;

17)   przestrzegać rozkładu dnia;

18)   prezentować postawę koleżeńską i prospołeczną;

19)   kulturalnie odnosić się do rówieśników i osób dorosłych;

20)   przestrzegać zakazu używania przemocy fizycznej i psychicznej (wymuszenia, kradzieże, zastraszanie, obmawianie, wyzwiska, wulgaryzmy, obraźliwe gesty, bójki);

21)   punktualnie przychodzić na zajęcia w internacie i aktywnie w nich uczestniczyć;

22)   odrabiać prace domowe i przygotowywać się do zajęć szkolnych zgodnie z planem lekcji;

23)   wykonywać polecenia wychowawców.

 

§ 39.

 

1.   Wychowankowie przestrzegający wyżej ustalonych zasad, mają prawo do przepustek w dni wolne od zajęć szkolnych i zajęć grupowych.

2.   Zasady udzielania przepustek dla wychowanków są ustalane przez  wychowawcę indywidualnie z ich rodzicami.

 

§ 40.

 

W szczególnych przypadkach dyrektor może skreślić  wychowanka z listy wychowanków ośrodka, na skutek:

1)   przeniesienia wychowanka do innego ośrodka w przypadkach mających znaczenie dla skuteczności procesu wychowawczego i terapeutycznego - przeniesienia dokonuje się
w porozumieniu z rodzicami;

2)  prośby rodziców;

 

3)  uporczywego łamania zasad ustalonych w statucie ośrodka, szczególnie w § 37 i 38., po podjęciu przez radę pedagogiczną uchwały w tej sprawie;

4)  ukończenia przez wychowanka 20 roku życia; 

5)  ukończenie szkoły przez wychowanka - skreślenie następuje z dniem zakończenia zajęć
w danym roku szkolnym.

 

§ 41.

 

1.   W celu skutecznego motywowania wychowanków do systematycznej pracy nad swoją postawą, do samodyscypliny i samokontroli, w ośrodku obowiązuje punktowy system motywacyjny.

2.   Kryteria przyznawania punktów są wyłącznie ogólnymi wskaźnikami pozwalającymi na standaryzację oceniania funkcjonowania wychowanka.

3.   O przyznaniu punktów decyduje wychowawca grupy uwzględniając opinie nauczycieli.

4.   Ocenianie odbywa się codziennie, podczas wieczornego spotkania społeczności ośrodka.

5.   Wychowanek, każdego dnia począwszy od piątku, może otrzymać punkty w skali od -10 do +10.

6.   Podczas przyznawania punktów wychowawca jest zobowiązany uzasadnić swoją decyzję.

7.   Od oceny wystawionej przez wychowawcę nie ma odwołania.

8.   Wszystkie przywileje i konsekwencje wynikające z oceny, obowiązują od piątku do czwartku następnego tygodnia.

§ 42.

 

1.   Za wzorową i przykładną postawę, wychowanek, który uzyskał powyżej 40 pkt., może otrzymać nagrody i wyróżnienia w postaci:

1)  pochwały ustnej ze strony: wychowawcy grupy, kierownika internatu lub dyrektora ośrodka;

2)  pochwały wychowanka zatwierdzonej przez dyrektora z wpisem do akt osobowych;

3)  listu pochwalnego do rodziców o wyróżniającym się zachowaniu wychowanka;

4)  wyróżnienia indywidualnego lub grupowego w postaci udziału w atrakcyjnych rozrywkach kulturalnych i sportowych;

5)  wyjazdu, wycieczki dla grupy lub zespołu wyróżniających się wychowanków w nauce, zachowaniu i pracy społecznej.

2.   Nagrody rzeczowe indywidualne lub zbiorowe mogą być przyznane za:

1)  aktywny udział w imprezach sportowych i artystycznych;

2)  zajęcie czołowych miejsc w organizowanych konkursach;

3)  wyjątkową postawę prospołeczną;

4)  szczególną dbałość o mienie ośrodka;

5)  dodatkowe prace społeczne na rzecz ośrodka;

6)  godne reprezentowanie ośrodka na zewnątrz.

3.   Wychowanek lub grupa wychowanków, ma prawo złożyć sprzeciw do przyznanej nagrody, w przypadku uznania jej za nieadekwatną do uzyskanych osiągnięć, na piśmie, w ciągu 3 dni od jej przyznania, do:

1)  wychowawcy grupy wychowawczej;

2)  kierownika internatu;

3)  dyrektora ośrodka.     

4.    O sposobie rozstrzygnięcia sprzeciwu, składający go jest informowany niezwłocznie – na piśmie.                                 

 

§ 43.

 

1.   Za wyniki w nauce i właściwe zachowanie, wychowanek/uczeń może otrzymać jednorazowe stypendium.

2.   Stypendium może być przyznane uczniom, którzy:

1)  uzyskali średnią ocen 4.0 lub wyższą;

2)  uzyskali co najmniej dobrą ocenę z zachowania;

3)  wyróżnili się pozytywną postawą funkcjonowania w ośrodku.

3.   Dyrektor powołuje komisję stypendialną w składzie: kierownik internatu, pedagog
i wychowawca grupy wychowawczej.

4.   Wniosek o przyznanie uczniowi stypendium składa do komisji stypendialnej wychowawca klasy.

5.   Wysokość  jednorazowego stypendium ustala dyrektor, po uzyskaniu opinii komisji stypendialnej, w ramach środków przewidzianych na ten cel w budżecie placówki.

6.   Wychowanek potwierdza odbiór stypendium własnoręcznym podpisem.

 

§ 44.

 

1.   Wychowanek ponosi konsekwencje za nieprzestrzeganie swoich praw i obowiązków oraz innych zasad określonych w statucie, a w szczególności za:

1)  ucieczkę z ośrodka;

2)  nieterminowy powrót z przepustki;

3)  stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej wobec rówieśników;

4)  kradzież cudzej własności lub mienia ośrodka;

5)  odmowę wykonania polecenia wychowawcy oraz niewłaściwy stosunek do pracowników ośrodka i rówieśników;

6)  lekceważenie obowiązków szkolnych i pozaszkolnych;

7)  zażywanie środków psychoaktywnych, w tym nikotyny;

8)  używanie wulgaryzmów językowych.

2.   Wychowanek, który w tygodniowym rozliczeniu funkcjonowania uzyskał 23-29 pkt., może zostać ukarany poprzez:

1)  upomnienie ustne: wychowawcy grupy, kierownika internatu lub dyrektora ośrodka;

2)  wyjazd na przepustkę po godzinie 19.00 w piątek;

3)  ograniczenie czasu korzystania z pracowni internetowej;

4)  zakaz korzystania z przywiezionego przez siebie odtwarzacza MP3, MP4  i innych urządzeń  elektronicznych po lekcjach;

5)  odsunięcie od współdecydowania o wyborze rodzaju zajęć wychowawczych;

6)  ograniczenie kontaktów telefonicznych z osobami spoza rodziny;

7)  wykonanie dodatkowych dyżurów na rzecz placówki.

3.   Za znaczne naruszenie ustalonych zasad, przy uzyskaniu 0-22 pkt., wychowanek może otrzymać:

1)  naganę: wychowawcy grupy wobec grupy, kierownika internatu wobec całej społeczności ośrodka lub dyrektora wobec całej społeczności placówki;

2)  wyjazd na przepustkę o godzinie 13.00 w sobotę;

3)  zakaz reprezentowania ośrodka i szkoły w zewnętrznych imprezach, konkursach, zawodach;

4)  zakaz uczestniczenia w imprezach, zawodach i konkursach organizowanych przez ośrodek;

5)  zakaz przebywania w niektórych pomieszczeniach ośrodka, w tym na holu;

6)  zakaz uczestnictwa w wycieczkach i wyjazdach klasowych, grupowych, szkolnych;

7)  zakaz korzystania z pracowni internetowej;

8)  zakaz uczestnictwa w wybranych zajęciach dodatkowych;

9)  zakaz kontaktów telefonicznych z osobami spoza rodziny;

10)   zakaz samodzielnego wyjeżdżania z ośrodka i powrotu z przepustek.

§ 45.

                    

1.   Każdy wychowanek podlegający karze ma prawo:

1)  do uzyskania informacji, za co i na jak długo został ukarany;

2)  do przedstawienia wyjaśnienia i argumentów na swoją obronę;

3)  do odwołania się od kary, która jego zdaniem jest niesłuszna lub niesprawiedliwa.

2.   Wychowankowie nie mogą podlegać karze innej niż określone w § 44. statutu ośrodka.

3.   Od udzielonej kary wychowanek ma prawo odwołać się na piśmie, w ciągu 3 dni od nałożenia kary, do:

1)  kierownika internatu;

2)  dyrektora ośrodka;

3)  organu prowadzącego ośrodek.                                       

4.   O sposobie rozpatrzenia odwołania, wychowanek jest informowany niezwłocznie – na piśmie.

 

ROZDZIAŁ  7.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH NADZWYCZAJNYCH

 

§ 46.

 

W przypadkach nadzwyczajnych obowiązują w ośrodku specjalne procedury postępowania.

 

§ 47.

 

Procedura postępowania nauczycieli  i wychowawców w przypadkach, gdy na terenie ośrodka znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub  narkotyków:

1)  powiadomienie dyrektora lub kierownika internatu lub pedagoga;

2)  odizolowanie  ucznia od reszty wychowanków i zapewnienie mu bezpieczeństwa;

3)  potwierdzenie stanu nietrzeźwości lub zażycia narkotyku (badanie alkomatem, wykonanie testów);

4)  powiadomienie o tym fakcie rodziców;

5)  w przypadku agresywnego zachowania wychowanka i braku współpracy ze strony rodziców – powiadomienie policji;

6)  w razie konieczności wezwanie pomocy lekarskiej;

7)  w przypadku spożywania alkoholu na terenie ośrodka przez wychowanka, który ukończył 17 lat, co stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, powiadomienie o tym fakcie policji;

8)  ustalenie dalszego toku postępowania przez policję;

9)  udokumentowanie zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.

 

§ 48.

 

Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel lub wychowawca grupy znajdzie na terenie placówki substancję przypominająca wyglądem narkotyk:

1)  zabezpieczenie substancji;

2)  ustalenie okoliczności zdarzenia;

3)  powiadomienie dyrektora ośrodka i policji;

4)  przekazanie policji znalezionej substancji;

5)  udokumentowanie zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.

 

§ 49.

 

Procedura postępowania w przypadku gdy nauczyciel podejrzewa, że wychowanek posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk:

1)  nauczyciel lub wychowawca w obecności innej osoby (dyrektor, kierownik internatu, pedagog) ma prawo żądać, aby wychowanek:

a)  pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni,

b)  oddał posiadaną substancję;

2)    jeżeli  wychowanek utrudnia kontrolę teczki i odzieży wzywa się policję;

3)  wychowawca dokumentuje zaistniałe zdarzenie wpisem w księdze kontaktów     wychowawczych.

§ 50.

 

Procedura postępowania w przypadku bójki, wymuszeń, rozboju, kradzieży:

1)  wstępne ustalenie przebiegu zdarzenia przez nauczyciela lub wychowawcę  dyżurującego;

2)  powiadomienie dyrektora, kierownika internatu lub pedagoga;

3)  w zależności od oceny stopnia niebezpieczeństwa i społecznej szkodliwości zaistniałego zdarzenia:

a)  powiadomienie, jeśli to możliwe, rodziców nieletniego uczestniczącego w zdarzeniu,

b)  powiadomienie policji,

c)   w razie konieczności przeprowadzenie konsultacji, badań lekarskich,

d)  powiadomienie kuratora /w przypadku dzieci będących pod nadzorem kuratorskim/,

e)  udokumentowanie zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych,

f)    sporządzenie notatki służbowej,

g)  powiadomienie organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (wykazy  wypadków nadzwyczajnych).

 

§ 51.

 

Procedura postępowania w przypadku ucieczki wychowanka z ośrodka:

1)  natychmiastowe powiadomienie rodziców wychowanka;

2)  udokumentowanie zaistniałej sytuacji w księdze kontaktów wychowawczych.

 

ROZDZIAŁ 8.

TRYB SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓW

 

§ 52.

 

1.   Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania ośrodka i pobytu wychowanków, przyjmowane są przez:

1)  wychowawców grup;

2)  kierownika internatu;

3)  dyrektora ośrodka.

2.    Skargi mogą być wnoszone przez rodziców lub wychowanków w formie pisemnej.

 

§ 53.

 

1.   Osoba upoważniona do rozpatrzenia skargi lub wniosku powinna sporządzić dokument zawierający oryginał skargi lub wniosku, notatkę służbową, materiały pomocnicze zebrane w trakcie postępowania wyjaśniającego i odpowiedź.

2.   Osoby upoważnione do rozpatrywania skarg lub wniosków to:

1)  wychowawcy grup;

2)  kierownik internatu;

3)  dyrektor ośrodka.

3. Przy rozpatrywaniu skarg i wniosków obowiązuje droga służbowa:

1)  wychowanek – wychowawca grupy –  kierownik internatu – dyrektor;

2)  rodzic – wychowawca grupy – kierownik internatu – dyrektor;

3)  rodzic – bezpośrednio dyrektor lub kierownik internatu.

4.   W sytuacjach, gdy skarga wymaga rozpatrzenia przez inne osoby lub instytucje, dyrektor podejmuje decyzję o przekazaniu skargi do rozpatrzenia przez inną instytucję wg właściwości.

5.   Jeżeli wnoszący skargę lub wniosek nie zgadza się z treścią odpowiedzi lub decyzji, ma prawo odwołania się do organu nadrzędnego. 

6.   Przy rozpatrywaniu skarg zastosowanie mają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.                           

 

ROZDZIAŁ  9.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 54.

 

Ośrodek prowadzi dokumentację dotyczącą wychowanków w zakresie:

1)  przebiegu nauczania wychowanków, zgodnie z odrębnymi przepisami;

2)  pobytu wychowanka w ośrodku, w tym: zeszyty obserwacyjne, zeszyty zwolnień, zeszyty kontaktów ze szkołą, zeszyty kontaktów koordynujących prace wychowawców grupy, teczki indywidualne zawierające dokumenty osobowe wychowanków, opinie psychologiczne, wywiady środowiskowe, korespondencję z opiekunami i sądem oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne;

3)  planowania pracy wychowawczej ośrodka;

4)  tygodniowych planów pracy zawartych w dziennikach zajęć z grupą;

5)  ewidencji odpłatności rodziców i opiekunów za pobyt w ośrodku;

6)  rejestru przebywających wychowanków z adresami i numerami PESEL;

7)  kart obiegowych dla wychowanków na koniec każdego roku szkolnego (z rozliczeniem odpłatności za ośrodek przez rodziców i opiekunów).

 

§ 55.

 

Ośrodek prowadzi i archiwizuje dokumentację kadrową, płacową, finansową i inną, dotyczącą funkcjonowania ośrodka i zatrudnionych w nim pracowników, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.

 

§ 56.

 

1.   Postanowienia statutu dotyczą i obowiązują wszystkich członków społeczności ośrodka.

2.   Regulaminy i procedury obowiązujące w ośrodku nie mogą być sprzeczne
z postanowieniami statutu.

 

§ 57.

 

1.   Zmiany w statucie mogą być wprowadzone z inicjatywy:

1)  dyrektora ośrodka;

2)  rady pedagogicznej;

3)  samorządu uczniowskiego;

4)  organu prowadzącego;

5)  organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

2.   Zmiany powinny nastąpić w przypadku zmiany przepisów prawa mających wpływ na postanowienia statutu.

3.   Zmiany w statucie ośrodka wprowadza się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

4.   Każdorazowo, po uchwaleniu zmian w statucie przez radę pedagogiczną, dyrektor ośrodka ogłasza ujednolicony tekst statutu.

5.   Statut jest udostępniany pracownikom, rodzicom i wychowankom ośrodka w bibliotece,
sekretariacie i na stronie internetowej ośrodka.

6.   Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu, traci moc statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 3 „Na Trakcie” w Warszawie, przyjęty Uchwałą nr  5  Rady Pedagogicznej z dnia 30 listopada w sprawie ramowych statutów